An entrepreneurial project from the College of Information Technology and Computer Science entitled "Using Virtual Reality to develop a computerized educational curriculum for pre-school children with special needs" won the first place as the best promising applied project in the International Academic Cultural Forum (ICAMES'22) for engineering students for promising entrepreneurial projects Which was held in Istanbul between 10-16/05/2022. There were 20 projects distributed over 16 countries, including Canada, Italy, Romania, Georgia, Bulgaria, Azerbaijan, Jordan, Egypt and Turkey, participated in this competition. The winner student Sohaib Al-Abed represented the project team in this international competition, noting that the project team is also made up of the student Maysam Al-Akash and they are supervised by Dr. Rami Malkawi as the first supervisor and Professor Dr. Ahmed Saifan as the co-supervisor, all of whom are from the College of Information Technology and Computer Science. This project, which won the first place, and which previously won as the best Jordanian entrepreneurial project and qualified for the Arab Rally competition in Dubai two months ago, aims to prepare a computerized curriculum for children with special needs who suffer from learning difficulties, so that it is available to them in both Arabic and English. To help the centers for people with special needs to teach this category of children, from the age of 3-6 years, in an effective and innovative way that helps them to acquire information in an easy and enjoyable way and to qualify them to enter regular schools like the rest of their peers. It is worth noting that this competition is a judged and supervised by specialized committees that accept projects, and reject any project that does not get to the level of the competition before it begins. |
كلية تكنولوجيا المعلومات وعلوم الحاسوب تحصل على جائزة أفضل مشروع ريادي تطبيقي واعد في المسابقة الدولية للمشاريع الريادية في مدينة إسطنبول - تركيا
حصل مشروع ريادي من كلية تكنولوجيا المعلومات وعلوم الحاسوب بعنوان "استخدام الواقع الافتراضي لتطوير منهاج تعليمي محوسب لما قبل المدرسة للأطفال ذوي الاحتياجات الخاصة" على المركز الأول كأفضل مشروع ريادي تطبيقي واعد في الملتقى العالمي الثقافي الأكاديمي الدولي (ICAMES’22) لطلبة الهندسة للمشاريع الريادية الواعدة الذي أقيم في إسطنبول في الفترة ما بين 10 - 16/05/2022. حيث شارك في هذه المسابقه 20 مشروعاً موزعه على 16 دوله من بينها كندا، ايطاليا، رومانيا، جورجيا، بلغاريا، أذربيجان، الأردن، مصر، وتركيا. حيث مثل الطالب صهيب العابد فريق المشروع في هذه المسابقه الدوليه، علماً بأن فريق المشروع مكون ايضاً من الطالبه ميسم العكش ويشرف عليهم الدكتور رامي ملكاوي كمشرف أول والأستاذ الدكتور أحمد سعيفان كمشرف ثاني وجميعهم من كلية تكنولوجيا المعلومات وعلوم الحاسوب.
ويهدف هذا المشروع الذي فاز بالمركز الأول، والذي سبق وأن فاز كأفضل مشروع ريادي أردني وتأهل الى مسابقة رالي العرب في دبي قبل شهرين، إلى إعداد منهاج محوسب خاص بالأطفال من ذوي الاحتياجات الخاصة الذين يعانون من صعوبات التعلم، بحيث يتوفر لهم باللغتين العربية والإنجليزية، ويهدف إلى مساعدة مراكز ذوي الإحتياجات الخاصة لتعليم هذه الفئة من الأطفال، من سن 3 – 6 سنوات، بطريقة فعالة ومبتكرة تساعدهم على اكتساب المعلومة بشكل سهل وممتع ويتم تأهيلهم الى دخول المدارس العاديه كبقية أقرانهم.
والجدير بالذكر بأن هذه المسابقه محكمه ويشرف عليها لجان متخصصه تقوم بقبول المشاريع، كما تقوم برفض أي مشروع لا يرقى الى مستوى المسابقه قبل أن تبدأ.